בדק בית: ביצוע בדיקה של מעברי צנרת מים וניקוז

במהלך בדיקות בדק בית שעושים לדירה אנו נתקלים לעיתים קרובות בליקויי בניה חריגים בתחום האינסטלציה. לרוב, ליקויי בניה אלו מהווים לא רק כשל במערכת המים אלא גם כשל בטיחותי.

בתכנון נכון של מערכת הספקת מים וניקוז יש לראות בראייה מערכתית גם את מעברי הגישה לבני אדם (כלומר נגישות של בעלי מקצוע לתיקונים) וגם את הפגיעה האפשרית בצנרת חשופה.

ליקויי בניה בתכנון צנרת

מכשול בדרך גישה למחסנים:

בבניין של 40 קומות ברמת גן בוצע בדק בית על ידינו והתגלה שקומת המחסנים מעבר צנרת הניקוז בוצע במיקום שגוי. אי לכך ביצע הקבלן מעבר אופקי על גבי רצפת פרוזדור המחסנים.

מדובר בשביל הגישה למחסנים בו צריך גם להעביר עגלות, ארגזים רהיטים וכו'. מיותר לציין שמעבר למכשול הבטיחותי והאסטטי שנוצר, קיימת גם סכנת פגיעה לצינור עצמו עקב היותו חשוף במיקומו.

מעבר מים חמים חשוף במרפסת:

בבניין מפואר בכפר סבא התגלה ליקוי בטיחותי חמור במהלך בדק בית באחת הדירות. לאורך קירות המרפסת עוברים לא פחות מאשר שלושה צינורות הספקת מים.

מילא אם היה מדובר בצנרת מים קרים שגם אז היה מדובר בליקוי בניה חמור- צנרת חשופה יכולה להיפגע בקלות (ע"י עוזרת הבית,ילד המטפס על הצינורות או כל פגיעה של רהיט המתנגש בצינורות,פגיעה שתגרום בנקל להצפה בדירה. מיותר לציין שמעבר לליקויי בניה אלו מדובר בליקוי אסטטי שלא ניתן לכסות או להסתיר .הדבר החמור ביותר הוא שמדובר בצנרת מים חמים -ילד או מבוגר הנוגעים בה יכולים להיפגע (הצנרת חשופה במחברים כפי שניתן לראות בתמונה).

ליקויי בניה כדוגמת המקרים הנ"ל אינם כשלים רגילים אלא גובלים בגדר רשלנות מקצועית של הקבלן ועלולים לגרום לפגיעה פיזית. על מנת להימנע מכשלים אלו מומלץ לבצע בדיקת מהנדס בדק בית במסירת הבניין או הדירה ולאחר קבלת הדו"ח ההנדסי לדרוש מהקבלן להסיר את הכשלים ואת ליקויי הבניה.

מצלמה טרמית לאיתור נזילות

אחת הבעיות השכיחות בבתים שבגינה מזמינים מהנדס ליקויי בניה (בדק בית) היא בעיית רטיבות ונזילות. בחורף מצטרף לכך גם עניין איטום הדירה. הזמנת שירות בדק בית נותנת מענה לאיתור מקור הנזילה, בעיית איטום ורטיבות בדירה. לעיתים קרובות טיפול מקצועי של מומחה ליקויי בניה תמנע תיקונים מיותרים, החלפות צנרת או שבירת קירות רק כדי לגלות שהבעיה טרם נפתרה. מהנדס בדק בית המומחה בבעיות איטום ואיתור נזילות הינו בעל ידע מקצועי רב ,ניסיון רב בבעיות רטיבות בדירות ולפיכך גם יכולת להצביע על מקור הבעיה בדיוק רב יותר מאשר איש טכני לתיקון תקלה.

לעין המקצועית של מהנדסי בדק מתווסף עכשיו כלי עבודה אמין ומדוייק לאיתור נזילות – מצלמה תרמית .

איך עובדת מצלמה תרמית באיתור נזילה ?

איך עובדת המצלמה הטרמית ?

המצלמה התרמית ממפה את האזור המצולם ומחלקת אותו לאזורים בעלי טמפרטורות שונות. כאשר נתקלים בטמפרטורה נמוכה או גבוהה מטמפרטורת הרקע הדבר מעיד על בעיה מסוימת. כאשר הטמפרטורה נמוכה מדובר במים קרים וכאשר הטמפרטורה גבוהה מודבר במים הנוזלים מצנרת מים חמים.

יודגש שלא תמיד הפרשי טמפרטורות גבוהים מעידים על חדירת רטיבות או נזילה ולכן דרושים מיומנות וניסיון של מומחה בדק בית על מנת לנתח כראוי את הצילומים.

איתור נזילות עם מצלמה תרמית מיועדת לבעיות רטיבות שסמויות מן העין כך ניתן לאתר נזילות ורטיבות שמגיעות מהצנרת בתוך הקירות , כדאי ורצוי לבצע בדק בית לבעיות רטיבות הן בדירה ישנה וגם כשקונים דירה חדשה מקבלן כדאי לוודא שהדירה תקינה ואין שום ליקויים בדיקה זו תחסוך לכם המון בעיות שיכולות לצוץ בהמשך!