דיאטה על פי השיטה הסינית

תושבי המזרח הרחוק ובמיוחד הסינים, מתהדרים בגוף רזה ודקיק. זאת בזכות החשיבות העליונה שהם מייחסים לתזונה מאוזנת ונכונה.

הסינים דוגלים בחיבור בין הגוף והנפש על כן הם נוטים לפעול על פי הקשבה לגוף.

הם מקפידים על אורח חיים בריא, תזונה נכונה ומאוזנת, ארוחות בזמנים קבועים, אכילה ברוגע ובנחת, פעילות גופנית מתונה כגון טאי צ'י, יוגה וכו'  ופעילות רוחנית כגון מדיטציה.
הקפדה על אורח חיים בריא ונכון, מסתבר כי מסייע לפעילות תקינה של מערכת העיכול, יציאות קבועות, רוגע נפשי ובריאות.

על פי הרפואה הסינית התזונה משפיעה על מצבו הגופני והנפשי של האדם על כן הדיאטה הסינית מבוססת על כללים מסוימים המותאמים לצרכי הגוף. צריכה של  3 ארוחות מרכזיות ביום, שהחשובה מביניהם היא ארוחת הבוקר – כאשר הקיבה ריקה, מערכת העיכול בשיא האנרגיה, לאחר מנוחת הלילה, יש לצרוך ארוחה מלאה מזינה ובריאה. ארוחת צהריים בריאה, וארוחת ערב קלה, כדי לא ללכת לישון על קיבה מלאה. 

הסינים ממליצים לא לאכול לשובע אלא לצרוך מזון עד שהקיבה תכיל – 70% מנפחה, כדי להקל על העיכול ולהמעיט את תופעות הלוואי כגון נפיחות, גזים, בעיות בעיכול, ירידה באנרגיות, עייפות וכו.

בתרבות הסינית נחשבת התזונה לחלק עיקרי וחשוב. המזון שבו אנו מזינים את גופנו, החומרים שאנו משתמשים ונושמים, הפעילות שאנו מבצעים, נחשבים לאבני הבניין של הגוף, הם יזינו, יבנו ויחזקו את תאי הגוף והרקמות, והם אלו שיקבעו את איכות החיים שבה נחיה. תזונה לא נכונה, לא מתאימה ולא מאוזנת עלולה להשפיע על הבריאות ועל מצב הרוח, לגרום לדיכאון, מתחים, עצבנות, חולשה, ירידה באנרגיות וכו'. 


על פי תורת הרפואה הסינית ניתן לטפל בסימפטומים הללו ולחזק את הגוף, את המערכת החיסונית ואת האנרגיות על ידי שינוי באורח החיים, תזונה נכונה, פעילות גופנית ורוחנית, שימוש בצמחי מרפא ודיקור סיני.

תזונה נכונה תגרום לפעילותו התקינה של הגוף, כך יקטן הסיכוי לחלות במחלות כגון סכרת, יתר לחץ דם, מחלות לב וכלי דם, מיגרנות, מחלות אוטואימוניות, אסטמה, בעיות בנשימה, אלרגיות, ובמיוחד בעיות או סימפטומים הקשורים למערכת העיכול כגון נפיחויות, מעי או קיבה רגיזה, כיב קיבה, דלקות במעיים ובקיבה, סרטן במעי או בקיבה וכו'.

הסינים טוענים שעל פי הרפואה הסינית קיימת חשיבות עליונה למרכיבי המזון ולטמפרטורת המזון כאשר אנו צורכים אותו. לכל אחד ממרכיבי המזון השפעה אנרגטית על הגוף כאשר כל איבר בגוף מושפע ממרכיבי המזון בצורה שונה.


ישנם מרכיבי מזון הגורמים לפעילות הגוף כאשר הם בטמפרטורה מסוימת כגון: מאכלים הגורמים להזעה, מאכלים הגורמים להשתנה, להעלאת חום הגוף, להגברה של פעילות המעיים וכו', לכל מאכל יש תכונות אנרגטיות משלו והוא יכול לסייע לפתור בעיות על ידי גרימת תחושה מסויימת של הגוף כגון – לסובלים מקור יומלץ לצרוך מאכלים "מחממים", ומי שסובל מזרימה לא טובה של דם יודרך לצרוך מזונות כגון קקאו הממריץ את הדם.
תזונה נכונה תאפשר למערכת העיכול לפעול בצורה נכונה, המרכיבים החיוניים יספגו במערכת העיכול ובגוף בצורה יעילה ויעניקו לגוף אנרגיה זמינה.

הרפואה הסינית מדגישה את הצורך בתזונה מאוזנת שתוביל לאיזון והרמוניה של הגוף.
תזונה מאוזנת תחזק את מערכות הגוף ובייחוד את מערכת העיכול.  צריכה מוגברת של מזונות חמים כגון מאכלים שומניים, חריפים, צריכת קפה ואלכוהול, עלולה לגרום להצטברות חום בגוף, לחץ דם גבוה, חוסר מנוחה ועצבנות.  צריכה מוגברת של מזונות קרים לתקופות ארוכות כגון ירקות ופירות טריים, מוצרי חלב, מאפים, לחמים, עוגות, עוגיות וכו' עלולים לגרום להחלשות מערכת העיכול, תופעות של עייפות, כבדות, חוסר אנרגיה, הצטברות של נוזלים ועליה במשקל.