האם עבודות בחול מתאימות לכולם?

ישראלים רבים, במיוחד צעירים לאחר השירות הצבאי שוקלים לנסוע לחול לצרכי עבודה. אמנם הפוטנציאל גדול, הרווח מפתה והסיפורים של אלו שעשו זאת וחזרו אכן מסקרנים, לא לכולם מתאימה עבודה בחול. למי מתאים לעבוד בחול?

אילו עבודות בחול קיימות לישראלים?

ישנן עבודות רבות המתאימות לישראלים בחול כשניתן לחלק אותן שתי קטגוריות עיקריות:

  • עבודה לא מקצועית – עבודות כוללות עבודות שלא דורשות הכשרה מיוחדת או דורשות הכשרה קצרה שניתנת לרוב על חשבון החברה למשל: מכירות בקניונים, מכירות מדלת אל דלת, הובלות, סבלות, עבודה חקלאית לא מקצועית, עבודה עם ילדים בקייטנות, אופר או עבודות ניקיון שונות.
  • עבודה מקצועית– עבודות אלו הן עבודות הדורשות ניסיון והכשרה. העבודה היא על בסיס רילוקיישן. עבודות אלו כוללות למשל: מקצועות הנדסיים, חקלאיים מקצועיים, הוראה והדרכה, הייטק וכדומה.

למי מתאימה עבודה בחול?

עבודות מקצועיות בחול מתאימות לכל מי שאין לו מניעה לנסוע לארץ רחוקה, הרחק ממשפחתו (ברילוקיישן לעיתים, המשפחה יכולה להצטרף לעובד), מי שיודע את שפת המקום או בעל שליטה טובה באנגלית. עבודות אלו לרוב הם בעלות שכר מצוין, קבוע ותנאים סוציאליים גבוהים. עבודות לא מקצועיות מתאימות בעיקר למי שיש זמן פנוי, יכולת להסתגל בקלות לתרבות חדשה ועבודה שאינו מכיר, אנגלית ברמה סבירה או ידיעת השפה המקומית, יכולת ורצון עז להרוויח כמה שיותר בזמן קצר.

למי לא מתאימה עבודה בחול ?

עבודה בחול לא מתאימה למי שיתכן ויתקשה לתפקד במקום זר, בתרבות זרה ובסיטואציות בלתי מוכרות. עבודה מחוץ לישראל יכולה להיות מתישה מאוד, במיוחד עבור עובדים לא מקצועיים. מי שסובל מבעיות בריאות הדורשות תשומת לב מיוחדת למשל, עשוי להתקשות מאוד בעבודה מסוג זה.

סוגיית ויזת עבודה

חשוב לשים לב לכך שעל מנת לעבוד בחול באופן חוקי יש צורך באישור עבודה בדמות ויזה לצרכי עבודה. למי שאין באפשרותו להוציא ויזת עבודה למדינה בה הוא מתכנן לעבוד (בעל רישום פלילי, גורש מהמדינה בעבר וכדומה) עבודה בחול היא בעייתית בלשון המעטה.